یاس رپر ایرانی کیست و چرا مشهور است

یاسر بختیاری (زادهٔ ۳۰ خرداد ۱۳۶۱) که با نام هنری یاس شناخته می‌شود؛ خواننده و ترانه‌سرای اهل ایران در سبک رپ فارسی است. او از قدیمی‌ترین خواننده‌های رپ فارسی است که فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرد.

 او همچنین اولین خوانندهٔ این سبک در ایران است که توانست برای انتشار ترانه‌اش مجوز بگیرد و این ترانه یادت نره نام داشت که آن را به همراه یک خوانندهٔ پاپ اجرا کرده بود.

 وی همچنین با رپرهایی آمریکایی و اسپانیایی مشهوری چون دیاو تک ناین همکاری داشته‌است. مضمون بیشتر ترانه‌های یاس انتقاد و اعتراض به مشکلات و بحران‌های اجتماعی و حوادث سیاسی و اعتراضات مردمی و مفاسد اجتماعینظیر فقر اختلاس، رانت، و پولشویی و انتقاد به عملکرد حکومت با حفظ منافع مردم است. 

مضمون بیشتر ترانه‌های یاس مشکلات و بحران‌های اجتماعی و ترویج میهن‌پرستی و صلح است. برخلاف جریان رایج در سبک رپ فارسی که دارای ماهیت چپ‌گرا و ادبیات خیابانی و الفاظ رکیک است، او در واقع کاملا بالعكس، با ادبیاتی عامه‌پسند، اخلاق‌گرا و سنتی به شهرت رسید.

زندگی و کار هنری 

یاسر بختیاری در 9 خرداد 1361 در تلاش گیلان به دنیا آمد  دوران کودکی وی در مناطق ناصرخسرو، اکباتان و شمشیری تهران سپری شد.0

 در سالهای نوجوانی زیر نظر مربی خود هاشم کلاهی به کشتی آزاد پرداخت و پس از مدتی از کشتی دست کشید.

 او 14 ساله بود که موسیقی توپاک را شنید و پدرش او را به هیپ هاپ در آلمان آورد. او این نوع موسیقی را می شناسد و دوست دارد و در این مدت اولین انتخابش برای موسیقی گوش دادن به رپ است.

 او 18 سال داشت که پدرش فوت کرد و زمانی که پدرشان نبود زندگی سختی را در کنار خانواده سپری کرد. یاس، بزرگ‌تر خانواده، رشته مهندسی عمران را در دانشگاه میان‌ترم رها کرد و برای تامین مخارج خانواده مشغول به کار شد. 

در کنار فعالیت های موسیقی، در شرکت بازرگانی عمویش کار می کرد و با ماشین پیکان رفت و آمد می کرد.

1380-1385: شروع به کار، اقدام به اخذ مجوز 

یاسر بختیاری فعالیت موفق رپ خود را از سال 1380 آغاز کرد و نام هنری یاس را برای خود انتخاب کرد. «اسم من یاسر است اما از کودکی به من یاس می گفتند، از طرفی گل یاس نماد آرامش است و همین باعث شد در کارهایم از نام یاس استفاده کنم.

 زیرا من شدیداً به ترویج فرهنگ صلح اعتقاد دارم. » یاسر بختیاری

 اولین اثری که نوشت و خواند آواز بچه های خیابان نام داشت. اولین آهنگ معروف او ترانه ای با عنوان بم بود که پس از زلزله 1381 بم توسط میتا ملکی منتشر شد. این آهنگ مخاطبان زیادی پیدا کرد و نام یاس را بر سر زبان ها انداخت.

 یاس در همان سال در فیلم برنا کازرانی به نام رعد به ایفای نقش زن پرداخت و ترانه پایانی فیلم را نیز خواند. 

 یاس در سال 1384 آهنگ «سی دی را بشکن» را با همراهی امین منتشر کرد. دو خواننده ای که در پی اکران و پخش این فیلم این آهنگ را می خوانند با زهرا امیرابراهیمی بازیگر زن ایرانی که در اکران مخفیانه فیلم مجروح شده بود همراه هستند. 

یاس و امین در این آهنگ از دست اندرکاران تبلیغ این فیلم انتقاد کردند و ضمن انتقاد از «انحطاط اخلاقیات» جامعه ایرانی از مخاطبان خود خواستند سی دی های مربوط به این فیلم را از بین ببرند.

 موسیقی تعداد زیادی از مردم را پیدا کرد. عمومی  و در روز اول که در اینترنت منتشر شد، تقریباً یک میلیون بار دانلود شد و یاس را به یک شهرت تبدیل کرد.



نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

بیوگرافی کامل رضا پیشرو + دلایل موفقیت

زندگی نامه کامل مارلون براندو + فهرست فیلم ها

بیوگرافی کامل مدونا + سال های فعالیت و همسران